STRENGTH (KEKUATAN)
• Keseronokan murid mendapat ganjaran daripada guru.
• Murid memberi perhatian penuh / fokus semasa membuat sesuatu tingkahlaku.
• Murid akan meneruskan tingkahlaku apabila mendapat peneguhan.
• Murid dapat menguasai sesuatu kemahiran dengan berkesan.
WEAKNESS (KELEMAHAN)
• Murid melakukan sesuatu tindakan semata-mata mahu mendapatkan ganjaran.
• Murid tidak akan mendapat ilmu pengetahuan baharu.
• Tanpa peniruan, murid tidak akan berasa yakin untuk melakukan sesuatu perkara.
• Murid tidak dapat berdikari.
OPPORTUNITY (PELUANG)
• Memberi peluang kepada murid untuk melibatkan diri dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
• Kanak-kanak menjadi aktif di dalam kelas.
THREAT (ANCAMAN)
• Pastikan setiap pelajar dapat melihat model dengan jelas.
• Tegaskan perlakuan yang hendak ditiru atau dikukuhkan.
• Model peniruan tersebut mestilah sesuai mengikut tahap umur murid.
• Murid terlalu bergantung pada ganjaran.
Sunday, August 22, 2010
ANALISIS SWOT BERDASARKAN MODEL BEHAVIORAL
Posted by darapingitan010 at 8:09 AM
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment